Tästä hinnasta ja syy- seurausyhteyksistä

Taiteen AIKA käsitys on aivan toinen kuin se mihin tulisi hypätä jos hyppäisi markkinatalous aikaan eli kaupallisen maailman aikakäsitteeseen (jatkumoon jne ja tms.).

Mielestäni tämän paljon puhutun viihteellistymisen itsessään on tuonut juuri tämä nopeanajan -aikakäsitys..

Viihteellistyminen on siis mielestäni seurausta tästä ”nopeanajan käsitteestä”ja maailmasta.

Epäilen, että taide pahimmassa tapauksessaan viihteellistyy juuri tämän aikakäsityksen takia, koska viihde on nopeaa ja tarkoitettu huvittamaan ihmisiä erilaisilla tavoilla nykyisessä yhteiskunnassa erityisesti.

Kun kaupallista ajattelua toteutetaan (nykyisissä olosuhteissa) kaikkialla, jossa kiire ja ne ylöspäin kipuavat portaat ovat pohjalla se ei ole yksinkertaista eikä tavallaan anna taiteilijalle oikeaa vaihtoehtoa siten että se olisi myös ajatusmaailman kanssa tasapainossa kun tai jos taiteilija olisi käytännössä yrittäjä.

Väitän että kaupallinen ajattelu itsessään tuottaa kiirettä, kilpailua, tuotos, tavoite, panos ajattelua koska mielestäni juuri em. asiat ovat henkisessä mielessä kaupallisuuden välineitä ja väitän että se näkyy jo nyt myös taiteilijoiden käytännön elämässä myös niine raadollisine puolineen.

Taiteen kentässä itsessään tämä epäily tai antipatia on mielestäni erittäin aiheellinen, koska taiteen sisällä oleva aikakäsitys on enemmänkin soljuva virta tai metsä tms., tai vaikka myrsky, mutta esim. virta kuitenkin. Se ei tavallaan ala mistään tai pääty minnekään ei varsinkaan soikeaksi, ympyräksi tai vielä harvemmin portaiksi joita kohotaan ylös. Se on virta joka ei varsinaisesti ala eikä pääty. Joten voisiko tämä virta soljua esteettä portaikossa ylös, alas, sivulle tai ties minne. Se on henkistä virtaa eikä se tunne rajoja, vaikka sillä onkin esteitä käytännössä ja epäilen että ne esteet ovat juuri ne ylöspäin kohoavat portaat.


Ikävä kyllä taiteilija ei mitenkään pysty pysäyttämään MUUN maailman aikakäsitystä. (en väitä ettei taiteilija kuulu maailmaan, mutta pakko yksinkertaistaa, jotta saan sanottua mielipiteeni.) Vaikka viihteellistyminen ei niinkään tapahtuisi omassa päässä tai ITSE taidekentässä välttämättä vaan yleisemmässä mielessä, niin viihteellistyminen olisi vakava uhkatekijä itse taiteilijalle, koska taitelija on todellakin konkreettisesti läsnä tässä maailmassa.

Tietenkin siihen voisi yrittää vaikuttaa taiteen keinoin ja sillä tavalla ”luikerrella” aikakäsitteeseen sisään. Tässä muuten on yksi mahdollisuus taiteen tekemiselle.