Kyllä kesä on sitten ihanaa.

Hyttyset vinkuu korvissa kesämökillä ja paskallakin täytyy käydä huusissa joka on tyhjennetty ties milloin ...ehkäpä vuonna nakki. Ei siitä minulle vaivaa ole..kun en ole niin turhan tarkka. Eihän se ole edes omani ja varsinkin kun se mökki on vuokralla. Luksus-mökki mainoksen mukaan oli.

Peräkylän perämutkassa pitkän matkan takana..niin pitkän ettei kehtaa, enää, siltä ulkomailla koko kesän viettävältä, vuokran-antajaltakaan käydä niskaa vääntämässä nurin. Minä kun olen muutenkin niin leppoisa ihminen ja positiivinen.

Oli mukamas täysillä palveluilla ja palvelut lähellä....onhan siinä kyläkauppa, josta saa vanhentuneita nakkeja, jotka vihertävät ja voi on sulaa kylmäkaapissakin, jota ei ole putsattu miesmuistiin. Kaljaa kyllä löytyy ja se on kait se pääasia näin kesäisin.

Ainakin minulle.

Vuokranantaja väitti, että kaikki tykötarpeet ovat valmiina...mutta ei ollut lakanoita viikattu.. ei..ja astiakaapitkin oli aivan pölyssä. ..jouduin ne viimeistelemään ensi töikseni..likaiset kun olivat...onneksi oli siivousvälineitä ja varahammasharjakin tarpeeseen, sekä sitä pepsodenttiä mukana..eihän sitä kehtaa juoda likaisella suulla, ties mistä vuokrakupista kahvia..ilman että desinfio ne ainakin... vähintää..sanotaan, että muutaman kerran..kun ovat kauan kaapissa olleet.. seitsemän kertaa,jouduin sen tekemään, siten, että välillä käytin niitä jääkaapissa kylmettymässä ja sitten taas desinfioimisrumba uudelleen..se on oikeastaan aika ilo..minä kun nautin, että asiat ovat järjestyksessä ja on siistiä.

Ùseimmat ihmiset eivät halua tai osaa pitää tavaroitaan missää tolkussa..kyläpaikoissakin joudun usein miten siivoamaan heti ensi töikseni..se on kumma, että isännät monesti yrittävät tätä jalomielisyyttäni estellä, ovat kait nolona kun joku auttaa..sitten keitetään kahvit kun olen opettanut isäntäväen siivomaan...minä kun käytän vaan sitä Juhla-mokkaa..kaikki muu on huonoa...niin monesti joudutaan käymään kipaisemassa sitä sitten kaupasta yhdessä.

Sielläkään ihmiset eivät osaa oikein käyttäytyä kunnolla..tavarat ovat aika monesti epäjärjestyksessä ja sikin sokin..monesti joudun myös antamaan palautetta kaupanhenklökunnalle siitä asiasta..ovat yleensä hyvillää ja naama hyvmyssä kun muutaman tunnin opiskelun jälkeen poistun.

Voi sitä iloista ilmettä ja kiitollista katsetta kun olen antanut reippaita ja arvokkaita neuvoja koko väelle. 

Minä kun osaan nämä hommat.

No..en tuosta mökki ja vierailu elämästä enempää viitisi kertoa..vaan paljon kiinnostavampi oli matka sinne vuokramökille.

Tälleen kesä aikaan on mukavaa tehdä pikku kepposia toisille autoilijoille. Hyväntahtoinen kun olen ja haluan levittää sitä myös muille.

Ensinnäkin on erittäin miellyttävää ajaa mahdolisimman lähellä toista autoa, sillä silloin on helpompi tarkkailla mitä sen auton sisällä tapahtuu, josko eivät vaikka osaa pitää autoaan siistinä tai sitten meinaavat heittää roskia ikkunasta pellolle..pitää sitä vahtia..ihmiset kun eivät osaa pitää asioista huolta lomallakaan, niin minun pitää uhrautua heitä opettamaan..lomallakin..mutta oppini ovat tietenkin vain leikkimielistä pientä näpäyttelyä kanssa-autoilijoille..joskus joku ääliö erehtyy näyttämään minulle siitä hyvästä perävaloja siis oikein jopa painaa jarrua jotta pysyisin kauempana...mutta silloin minä alan jekkuilemaan.

Jekkuni ovat seuraavanlaisia:

1. siirryn vielä lähemmäksi puskuria...se on oikeastaan helppoa sillä edellä oleva auto varmasti yrittää pitää välimatkaa sillä pieni "jekkuilu" antaa siihen virtaa..

2. Olen hommannut tätä tarkoitusta varten itselleni turbokoneen autooni, jotta pystyn mahdollisimman usein harrastamaan tätä pientä vaivatonta ja mukavaa ajanvietettäni opettamiseni lomassa...pitäähän se opettaminen ja oppiminen pitää mielekkäänä kaikille.

3. Joskus edellä oleva ns. luovuttaa ja ajaa tienpientareelle sekä hiljentää vauhtia, jotta menisin ohi..mutta useinmiten se oikeastaan vain kiihottaa minun jekkuiluviettiäni, sillä silloin töytäisen turbollani, jossa on siis hyvät kumit myös kyljissä suojaamassa pronssinväristä erikoismaailiani, jonka kerran kävin maalauttamassa tämän sattumoisin aikas uuden autoni kylkeen.

No..siis silloin kun moista pientareelle ajamista sattuu... niin.... siis töytäisen "lempeästi" leikkikaveriani kylkeen..ihan vain pilan päiten...yleensä tästä tämä leikkikaverini vain villiintyy entisestään leikinriemuissaan ja huiskuttaa kättä kiivaasti auton ikkunasta ja joskus olen ollut huomaavinani, että jonkilainen irvistys on samalla naamalla..toden-näköisesti se on hymyä, jonka he tietenkin riemumielin jakavat minulle tästä huomaavaisuudestani, koska tietenkin heidän matkansa on ollut tylsä ennen saapumistani.

4.kaikista mukavin on leikkiä niiden kanssa, joiden ajotyyli näyttää sille että ajokorttia tai ainakin autoa on käytetty aika harvoin..koska teen vain palveluksen heille kun opetan heitä ajamaan sivistyneesti ja kanssa ihmisiä kunnioittaen maantiellä. Olen siis jonkilainen kanssalaisaktisivti tällä saralla.

5. jotkut autoilija reagoivat tilanteeseen siten että yrittävät kiihdyttää vauhtiaan aina vain kauemmaksi ja lujemmaksi..mutta sepäs onkin vasta mukavaa..sillä autossani oleva turbo antaa juuri tähän leikin muotoon erityisen hyvän mahdollisuuden ja bensatankki on suuri..eikä löpö pääse aivan hevillä loppumaan.

Tätä leikkiä varten olen ottanut ajotunteja paljon, jotta osaan sitten oikein kunnolla ja tositoimin osallistua tähän. Poliisikoulussa opetettiin miten pyöräyttää auto siten, kovassakin vauhdissa, ettei itselle tapahtu mitään. Tömpsäytän matkoillani keskimäärin noin viiden auton kylkeen ja komeasti pyörivät. Siis en ole toiminut poliisina vaan olen tallainen taiteilija joka on ammatiltaan poliisi, koska jokainenhan meistä on sisäisesti taiteilija.

Kerran kun halusin pitää näyttelyn yhdessä galleriassa..niin sanoivat  minulle ettei se käy, että on paljon hakijoita ja kuulemma "kovatasoisempia" kuin minä. mitä vikaa minun porsasmaalauksissani oikein muka on?

Kehoitin vilkaisemaan töitäni uudelleen.

Olin niistä kotikamerallani nappaissut muutaman kuvan..Eihän ne tarkkoja ole mutta kyllä niistä kuvan saa ja selvää sen verran kun tarkasti katsoo...sanoivat muka ettei pidä paikkaansa..mutta selitin että varmasti pitää...että onhan minulla sentään silmät päässä.

Puristin sitä galleristiä vähän aikaa kainalossani (taisi olla kurkku mistä puristin..en ole siitä nyt niin turhan tarkka, kun on vain tälläisesta leikistä kyse.) ..niin yhtäkkiä se korisi, että löytyyhän se näyttelyaikakin sieltä ja ihan milloin itse sen haluan...mikä iloinen yllätys.

Aina kannattaa olla ystävällinen ja halailla ihmisiä vaikka tulisi ensin sitä vähän negatiivisempaakin vastaan..rakkaus on kaikki kaikessa...siis minulle...mutta onneksi olen olemassa ja pystyn sen muille osoittamaan.

Joskus ovat kehoittaneet minua kääntymään lääkärin puoleen, kuulemma olen vainoharhainen ja erittäin epäsosiaalinen, väkivaltainen ja rasittavakin..menin lääkäriin sitten kun niin monesti siitä sanottiin..siis ihan terveyskeskukseen..siellä se Tohtori Holopainen kyseli muutaman kysymyksen ja vastailin rehellisesti kaikkeen. Sanoi, että terve olen ja että kunnalta on mielenterveyspalvelut resurssien vähyyden takia annettu niitä todella tarvitseville..että ihan hyvin menee minulla..nyt siitä on sitten mustaa-valkoiselle ettei tarvitse kenenkään kanssa käydä väittelemään asiasta.

Terve olen...niin sanoi lääkäri..jotain myös sellaista, että jos jotain vaivaa tulee niin tulen sitten käymään..mutta eihän se ole mitenkään tarpeellista. Kyllä siinä vajaassa 20 minuutissa ehtii tekemään tarkan analyysin potilaasta..on ne sen laskeneet ja onhan se niinkin,että minä olen aina ja tulen aina olemaan TERVE kuin pukki. Kyllähän minä sen jo itse tiesinkin,mutta kun olen niin läheisrakas niin ihan muiden mieliksi kävin siitä paperin hakemassa.

Olen tuossa muuten tuota halkovajan kirvesta katsellut..on se niin komeassa terässä. Mitenkähän se lihaan pystyy..??Sitä vois kokeilla joskus.

T:Natalia Negati-Vainio-Harhavaara