Luokassa kuultua.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

Viikko 1.

 

"Haista kuule lehmä v.. mä tapan sut."

 

…Potkii, huitoo.. opettajaa. Opettajalla kirpoaa kyyneleet silmiin ja silkasta kivusta.

 

Viikko 2.

 

"Haista kuule lehmä v.. mä tapan sut."

 

…Potkii, huitoo.. luokkatoveria. Matti lyö päänsä oven pieleen.

 

Viikko 2-12

 

"Haista kuule lehmä v.. mä tapan sut."

 

…Potkii, huitoo.. luokkatoveria ja opettajaa. Uhkailee…ja huitaisee mattoveitsellä luokkakaveria käteen. Ei osu. Onneksi.

 

Viikko 13

 

Krhäm…teidän Jukka on käyttäytynyt tunnilla huonosti. Mikäköhän siihen voisi olla syynä. Olen yrittänyt kysellä, mutta nyt olen ihan voimaton.?

 

"Mitä helvettiä..tuut sä sanoon,

että meidän Jukka on käyttäytynyt huonosti.VAI!!!!!! Mulla on kuule yksi palaveri vielä tänään ja todella kiire. En nyt jouda tallasia asioita tässä pohtiin."

 

Viikko 14

 

"Siis sä kuule kiusaat meidän poikaa. Se sanoi, ettei se ketää kiusaa. Susta pitäis tehdä valitus jonnekkin. Se on sun syy jos et saa pidettyä noita muita oppilaita kunnollisina.. nehän kiusaa meidän poikaa. Jukka on nii herkkä. Se itkee jos joutuu menee nukkuun yksin jotain yhdentoista maissa, joka toinen päivä…mä tuun joskus puolenyön jälkeen jo kotiin..ei se haluu hoitajaa ja eihän sitä väkisellä enää ton ikäselle voi ottaa"

 

Viikko 15

 

"Pidetään ensi viikolla yhteinen palaveri, jossa Jukka, te ja minä ollaan läsnä.. niin saadaan tämä asia selvitettyä ja kuntoon."

 

"No hyvä on. Niin selviääpä sitten sekin."

 

 

Viikko 16

 

" No niin…mitenkäs tämä tilanne on sinun mielestäsi päässyt kehittymään näin pitkälle, että istutaan tässä porukalla juttelemassa luokassa, Jukka?"

 

"Mä en ole tehny mitään.. Henri kiusaa mua ja mua aina itkettää luokassa ja joka paikassa…mulla ei oo kavereita. Mä aina itken tunnilla ja kaikki näkee sen.."

 

Katsoo samalla kirkkain silmin ja suoraan silmiin vanhempiaan.

 

"No niin siinäs näet.. Jukkaa KIUSATAAN.

Sä oot ihan kaheli. Pitää tehdä valitus. Muakin yritti joskus koulussa kiusata just tollanen kaheli opettaja.. nyt kyllä menee aivan liian pitkälle tää homma.. hävytöntä. Kirjoitan kyllä yleisön osastoon ja kerron kaikille mikä kaheli täällä opettaa.. olen sentään kunnanvaltuustossa ja mun tienestit ylittää kymmen kertasesti sun rupusen palkkas."

 

Poistuu luokasta ovet paukkuen ja vetää pojan perässään mukanaan. Poika vilkaisee juuri ennen oven kiinni pamahtamista opettajaan ja HYMYILEE.

 

"….siis en minä tässä ketään syytä.. olisin vain halunnut selvittää tämän tilanteen." Opettaja puhuu tyhjälle ovelle.

 

Poika on 8-vuotias.